top of page

התאמת צמחים למדבר

פעילות המערבת את החניכים באופן הומוריסטי באמצעות הדגמה בעזרת אחד החניכים, ומפשטת את אופייני ההתמודדות של צמחים עם הסביבה המדברית.

לוקחים מתנדב מהקבוצה, חניך עם שפע שערות (מייד תבינו מדוע פרט זה הוא משמעותי) ורצוי בעל אורך רוח והומור… החניך משול להיות הצמח המדברי. מעמידים אותו מול הקבוצה ושואלים אותם מהם הקשיים שיש לצמח המדברי: חום, קרינה חזקה, יובש, מיעוט משקעים, משקעים לא סדירים וכדומה. עכשיו מתחיל המדריך לשלוף עזרים מסוגים שונים אשר יעזרו לצמח המדברי להתמודד (ניתן להשתמש בכל העזרים או ליצור ווריאציות שונות לאותו רעיון…).


1. קרם הגנה מהשמש: מורחים על פניו וגופו של המדגים. הרבה צמחים עוטים כיסוי אפרפר על העלים שתפקידו להחזיר את קרני השמש מפני העלים, כמו קרם הגנה, לצמצום נזקי הקרינה.

2. הקטנת שטח פנים: מלבישים על החניך המדגים בגד צמוד במיוחד, למשל גופייה קטנטנה. צמחים רבים מצמצמים את שטח הפנים החשוף לחום על ידי כיווץ העלים לגלילים צרים (כמו העלים של הרותם אשר נראים כמו ענפים ירוקים). הצמצום מקטין את ההתחממות של הצמח (לדוגמא: רותם, זוגן).

3. פליטת מלחים: מפזרים על בגדיו של החניך מלח. האדמה במדבר מאוד מלוחה כיוון שאין כמעט שטיפת קרקע, עקב חוסר במשקעים. כשהצמחים יונקים מים מהקרקע, הם מקבלים מים מאוד מלוחים. הרבה צמחים מתמודדים עם המליחות על ידי פליטתה לחלק החיצוני של העלים, כמו למשל בשיח האשל והמלוח.

4. שעוני נביטה: עונדים למתנדב שעון גדול או שמחברים אליו שלט עם ציור של שעון. עקב אי סדירות המשקעים במדבר, הצמחים נוקטים בשיטה של שמירת זרעים ו"שעון גשם", שמאפשר להם נביטה רק במידה וירדו מספיק משקעים. ישנם הלקטים (הלקט הוא החלק בצמח בו נשמרים הזרעים) שסוגרים את הזרעים ונפתחים כאשר יש כמה שעות של הרטבה מאוד מאוד מסיבית, ואז הזרעים משתחררים ונובטים, כך נמנע בזבוז של זרעים לשווא בשנים שחונות. דוגמאות: ריסן נאכל, שונית יריחו, כוכב ננסי.

5. שעירות: זה הזמן להסב את תשומת לבם של שאר החניכים לשעירותו של המתנדב (בעדינות כמובן…). השעירות מאפשרת לצמחים ליצור מיקרו אקלים לח יותר וקריר מעט יותר. בינות לשערות שהצמח מצמיח נכלאות טיפות טל ולחות ונשמרות שעות ארוכות יותר ומקלות על הצמח מפני היובש והחום המדבריים.

6. בשרניות: זה הזמן לשלוף קבנוס קטן או ציור של שניצל עבה ומרשים ולחבר לגופו של המתנדב. הצמחים המדבריים הרבה פעמים הופכים בשרניים על מנת לאגור בעליהם נוזלים שימהלו את המליחות הגבוהה שיש בהם (לדוגמא: זוגן, יפרוק, חמדה וכדומה).

בתום ההדגמה מצלמים את החניך למזכרת, מפרגנים לו במחיאות כפיים סוערות ודואגים להראות את הדוגמאות שניתנו במהלך ההליכה על צמחים שפוגשים במסלול.


רשימת ציוד:

· קרם הגנה מהשמש - בקבוקון קטן.

· גופיה או חזייה קטנטנה.

· מלח או מי מלח בכמות קטנה.

· שעון גדול (שעון מעורר), או שלט עם ציור של שעון.

· קבנוס קטן או שלט עם ציור של סוג בשר כלשהו.

· סלוטייפ לחבר למתנדב את הפריטים.

bottom of page